Firma Tanıtım Resmi
Firma Tanıtım Resmi
Firma Tanıtım Resmi
Firma Tanıtım Resmi
Firma Tanıtım Resmi Firma Tanıtım Resmi Firma Tanıtım Resmi
Firma Tanıtım Resmi Firma Tanıtım Resmi Firma Tanıtım Resmi

Medyabar'da Ara

'da Ara

Arama yapmak istediğiniz kelimeyi girin ve robot olmadığınızı onaylayın.

Oruçsuzun fidyesi mi olur, orucu bozdu zannettiklerimiz

09.06.2017 10:49
Gelenekçiler, pek çok ayete yaptıkları gibi oruç ayetine de takla attırarak Allahın açık emrini bozmakla kalmamış, ayeti anlamsız ve gülünç duruma düşürmüşlerdir.

Oruç fidyesini rayından çıkardılar.

Hastalar - yaşlılar ve çocuklar bile fitre verecekmiş,

Bu kişilere oruç farz değil.

Oruç farz olmayana fidyeyi yüklediler.

Farz değilse niye fidye versin ki.

Oruçla ilgili ayetler Bakara 183-187 ayetlerinde tafsilatlı şekilde izah edilmiştir.

Öyle ki, orucu kimlerin tutacağından nelerin bozacağına kadar bilgiler mevcuttur hamdolsun.



Konumuz olan fidyenin geçtiği âyet



وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ



"Oruca gücü yetenler üzerine, bir yoksulu doyuracak fidye gerekir" (Bakara 184).

Ayetin manası bu olduğu halde yukarıda ifade ettiğim gibi ayete takla attırarak bakın nasıl ifade edip mana veriliyor:

1-Bir kısım diyor ki, ayette olumsuz eki yok, ayet olumlu oruç ayeti indiği ilk yıllarda Müslümanlara bir kolaylık verildi, oruca gücü yeten isterse tutmaz fidye verir.

2-Bir kısım da diyor ki, her ne kadar ayette olumsuzluk eki yok ise de zorlanan demektir, zor dayananlar fidye verir.

3-Başka bir kısım da diyor ki, ayette gizli (müstetir) olumsuzluk eki لا vardır, güç yetiremeyenler manasınadır.



CEVABIMIZ

1-Oruç ayetlerinin başında öncekilere oruç farz kılındığı gibi size de farz kılındı" deniyor, oruç peygamberimiz zamanında farz kılınmadı ki önceleri Müslümanlara kolaylık olsun diye tutmayanlar fidye verir densin!

Ayette hasta ve yolcuların oruç tutmasının daha iyi olacağı söylenirken keyfi tutmayanlara nasıl olurda fidye verirsiniz denebilir?

2-Orucun zorlamadığı kişi var mı ki, zorlananlar fidye verir densin?

3-Ayet olumsuz eki taşıyor, güç yetiremeyenler manası veriliyorsa

رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ

Öyle ya, bunların dediğine göre, olumsuz ek almayan طاقة (güç) kelimesine olumsuz mana verilirse, olumsuz ek alana olumlu mana verilmesi gerekeceğinden mana şöyle olacak:

"Ey Rabbimiz, güç yetireceğimiz yükleri bize yükleme"

Altından kalkabileceğimiz şeyleri bize yükleme ne demek, gülünç değil mi?

Hâlbuki ki mana şöyledir:

"Ey Rabbimiz! Güç yetiremeyeceğimiz yükleri bize taşıtma! (Bakara 186)



"Oruca güç yetirenlere bir yoksulu doyurmak vardır (farzdır) manasında olan ayete "oruca güç yetiremeyenler" veya "oruca zorla güç getirenler" denilerek olumsuzluk edatı olmadığı halde âyete takla attırılıp olumsuz mana verilmek suretiyle kavram allak bullak edilmiştir.



Böyle olunca da " oruca güç yediremeyenler veya zorla güc yedirenler fidye verirler" gibi bir mana meseleyi rayından çıkarmıştır.

Bunları söyleyenlere göre tutmadığı oruç karşılığında bir fidye verir, çünkü ayette bir fidye deniyor, baktılar ki tutanlara haksızlık yapılıyor, ayette olmadığı halde her gün karşılığı bir fidye verir diyerek durumu kurtarmaya çalışmışlar.

Bir sonraki ayette hasta ve yolculara ruhsat verilirken "tutmanız daha hayırlı" denirken, beri tarafta zorlanan kişinin bir fidye vermesi durumu kurtarıyorsa bunun neresi akla, mantığa uyar?





Doğru olan:

وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ (ve alellezîne yutîkûnehû fidyetün ta'âmu miskîn)

?Ramazan orucunu tutmağa gücü yetenlere bir fakiri doyurmak gereklidir" anlamının verilmesidir. Zira "yutîku" kelimesi "etâka = tâkat" dan gelir, buda güç yetirmek demektir. Buna göre oruç ibadetine güç yetirenler oruç ayı çıktığında şükür olarak bir fidye vermekle mükellef olurlar. Kurban kesenin şükür için iki rek'at namaz kılması zorunlu değilken Ramazan ayını tutabilen kişi, bir fidye vermekle mükellef kılınmıştır yani farzdır.

Fidye, oruç tutabilenlere farz olduğu halde mana takla attırılınca oruç farz olmayan ağır hastalar, yaşlılara da fidye verdirirler.

Yetmez, çocuklar için de fidye verilmesini söylerler.

Külliyyen yalan,

Külliyyen Allaha iftira!

Oruçla ilgili ayetleri Allah açıklar ve sonunda der ki:

تِلْكَ حُدُودُ اللّٰهِ فَلَا تَقْرَبُوهَاۜ

"Bunlar Allah'ın koyduğu sınırlardır. Sakın bu sınırlara yaklaşmayınız."(Bakara 187)

Geçerli nedenlerle oruç tutmağa güç yetiremeyenler mükellef (sorumlu) değillerdir. Böyle olunca da tutamadıkları günler için fidye ile mükellef olmazlar.

Müslüman olmak, akıl baliğ olmak, sıhhatli olmak gibi şartlar, orucun bir kimseye farz olması için gereken şartlardır.

Hem Müslüman olmayana, çocuklara, sıhhatli olmayana oruç farz değildir diyeceksiniz - ki doğrudur - hem de oruç tutamayacak kadar rahatsız veya yaşlı olanı her güne karşılık fidye vermeye mecbur bırakacaksınız.

Üstelik:

a- Allah, Kuranda açık seçik olarak:

لاَ يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا

"Allah her şahsı, ancak gücünün yettiği ölçüde mükellef kılar"

b- aynı ayetin ilerleyen kısmında :

رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ

"Ey Rabb'imiz! Bize, güç yetiremeyeceğimiz şeyleri de yükleme" ( 2/ Bakara 286) diye dua etmemizi öğrettiği halde siz nasıl kalkar da oruç tutamayacak kadar yaşlı veya hasta olanı fidye vermekle mükellef tutarsınız?

Bu insanlara oruç farz değil ki, farz olmayan bir ibadetin niye fidyesini versinler?



ZANNEDİLDİĞİNİN AKSİNE ŞUNLAR ORUCU BOZMAZ

Yeme içme kabilinden olmayan şeyler orucu bozmaz.

Cünüb olarak sahura niyet etmek uygun değildir. Ancak gusl ile meşgul olduğunda sahur vaktini geçirmekten endişe eden boy abdesti almadan sahur yemeği yemesinde bir mahsur yoktur. Velev ki akşama kadar yıkanmasa bile.

Anestezi işleminde vücuda su verilmemişse oruca mani değildir.

Mideyi görüntülemek olan endoskopi işleminde mideye su, yağ verilmemişse oruç bozulmaz.

Vücud damarlarının görüntülenmesi olan Anjiyo oruca mani değildir.

Banyo yaparken, abdest alırken, havuza girdiğimizde vücudumuz, suyun bir kısmını içine çeker yani emer, bu orucu bozmaz, tıpkı abdestte ağızımızı çalkaladığımız suyun abdesti bozmadığı gibi.

Aynı bunun gibi deriye zerkedilen ilaç, makattan fitiller, yeme içme olmadığı için oruca mani değildir.

Göz damlası, burun, kulak damlaları da bu kabildendir orucu bozmaz.

Dilaltı ilacı, fısfıs denen havayı boğaza sıkmak da oruca mani değildir.

Kremler, kokular, kokulu yemeğin yanında bulunmak orucu bozmaz.

Kan aldırmak, röntgen çekmek oruca mani değildir.

Sonda orucu bozduğu zannedilir, yanlıştır bozmaz zira, sonda yapılırken verilen su, vücuda değil, orada tutunup kalması için küçük bir torbayı şişirmek adına verilen sudur, işlem bitince sonta ile birlikte bu su çıkarılır.

Serum ise farklıdır.

Lavman da orucu bozmaz, çünkü kalın barsaklarda emilim olmaz.

Yukarıda saymaya çalıştıklarım yeme içme kabilinden olmadığı için orucu bozmazlar.

ÖNEMLİ

Oruç, hastaya, hastanın uzuvlarına zarar verecekse oruç tutmaması, tutmasından daha iyidir, zira tuttuğunda birtakım uzuvlar zarar görecek, diğer ibadetler de tehlikeye girecektir.

Fidyeyi (fitre) oruç tutanlar verir, fakir olsun zengin olsun farketmez.

Bir fitre verir.

Fitrenin bu yıl asgarisi 16 TL.

Kendilerine oruç farz olmayan sürekli hastalar, bitap düşmüş yaşlılar, çocuklar fitre vermekle yükümlü değillerdir.

Farz olmayan bir şeyin fidyesi (fitresi) verilir mi?

Oruç borcu olan kişi bu oruçları tutmadan vefat ederse arkadan bunu para ile telafi etmek diye bir şey yoktur.

Hastalık bir yana, günümüzde yolculuk eskisi gibi zor değildir, ruhsat vardır ama her mümin verdiği fetvayı hazmetmek, uygulamasından içi rahat olmak durumu söz konusudur.

Adetli olan kadına oruç yasağı konmamıştır, ayetler ortada açık seçik beyan edilmiştir.

Peygamberimize hayızlı kadının durumu sorulmuştu, Allah teala ayetini hemen göndererek durumu açıklığa şöyle kavşturdu:

وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُواْ النِّسَاء فِي الْمَحِيضِ

"Sana kadınların ay halleri hakkında soruyorlar. De ki: " O bir eziyettir (hastalık halidir). Adet halinde kadınlardan (cinsi ilişki için) uzak durunuz" (Bakara 222)

Hayız halinde olan kadına yasak olan ayette belirtilmiştir, tek şey, cinsel ilişki.

Başka şey yasak olsaydı Allah demez miydi?

Allah, unuttu mu haşa!

Dışarıdan vücuda giren orucu, vücuttan çıkan abdesti bozar.

Ay halindeki kadının orucu değil abdesti bozulur o kadar.

Aybaşı durumu kendisini bitap düşürmüş hasta derecesinde ise, ayetin belirttiği gibi sonradan kaza eder.

Değerli dostlar, hepimiz Allaha hesab vereceğiz.

Ayetler ortada, ayetin dışında bir şey söylemekten Allaha sığınırım.

Yanlış, yalan söyleyip hesaba çekilmek hoşuma mı gider ki sizleri yanlış yola sevkedeyim!

İnsanlar, yaptıkları şeyler yanlış olsa da onları uzun yıllar yapa yapa doğru olduklarına inanırlar.

Söylediklerim, yazdıklarım karşılığında bir ücret almıyorum.

Teşekkür dahi beklentim değildir.

Allah ayette dediği gibi

إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكُمْ جَزَاء وَلَا شُكُورًا

" (Allahın has kulları der ki) "Biz, size sırf Allah rızası için yediriyoruz; sizden ne bir karşılık, ne de teşekkür bekliyoruz." (İnsan (Dehr) 9)

Tek arzum, kayıt dışı dinden insanları uzaklaştırıp kayıtlı dine yöneltmek.

Çünkü bizler, kayıtlı dinden sorguya çekileceğiz

وَإِنَّهُ لَذِكْرٌ لَّكَ وَلِقَوْمِكَ وَسَوْفَ تُسْأَلُونَ

"(Ya Muhammed) Muhakkak ki bu (Kur'an) senin ve halkın için bir öğüttür. Zamanı gelince hepiniz (ona karşı tutumunuzdan dolayı) hesaba çekileceksiniz." (Zuhruf 44)

Peygamberimiz dâhil, hepimiz sorguya çekileceğimiz Allahın mesajlarını, mektublarını (kitabını) anlamaya ve anlatmaya gayret ediyorum.

Ben ayet okuyorum, anlamak istemeyen ise riv-ayet.

Riv-ayeti yani söylentiyi Allahın ayetinin önüne geçirenlerle ne konuşulabilir?

Bu halleriyle Allahı sevdiklerini iddia etmeleri var ya?

Anlamamakta ısrar eden muannid cahillere aldırış etmiyor, onları kendi kuruntularıyla baş başa bırakıyorum.

Sizlerden şahsıma bir şekilde ulaşan, devam etmemi, faydalandıklarını ifade eden bir hayli dostlarım var,

Dua ediyorlar,

Onların duası bana yeter.

Allahın rızasını kazanmaya çaba sarf ediyorum.

O'nun rızası olduktan sonra GELEN'e değil de gelen-eklere bel bağlayanlar varsın ne derse desinler, umurumda değil.

Ne güzel demiş şair:

İNSANA SADAKAT YARAŞIR,GÖRSEN DE İKRAH,
DOĞRUNUN YARDİMCISIDIR HAZRETİ ALLAH.

Kuran talebesiyim.

Allahın Kuranına kurban olmaya talibim.

Talebeliği başka yerlerde olan, Kurana kurban olmayanlarla işim olmaz.



Allah hepimizi Kuranına kurban olanlardan eylesin. Amiiin! /09.06.2017

Medyabar.com bugun 174103 kez ziyaret edildi. Bu yazı ise 2206 kere okundu
YORUMLAR 4 Yorum
Yorum yaptığınız taktirde Kullanıcı Sözleşmesini kabul etmiş sayılıyorsunuz.
×
750 Karakter Kaldı
Göndermiş olduğum mesajın sorumluluğu şahsıma aittir
şenay
12.06.2017 10:54
Hocam ay halinde namaz kılabilir miyim?
ardaa
12.06.2017 09:04
Hasan Hocam bir ara da Peygamber SAV yabancı bayanlarla tokalaşırdı demistiniz.Yapmayın hocam..Sizin sosyal medya hesaplarınızda Mustafa İSLAMOGLU adlı sahıs ile de fotograflarınız var.Allah askına yapmıs oldugunuz yanlıslardan dönün tovbe edin bu mubarek Ramazan Ayı'nda.Siz eskiden boyle degildiniz.
TAVUK ÇOBANI
10.06.2017 15:04
Bakara 184 .ayette ; diyanet ;diyanet vakfı ; elmalılı hamdı yazır ve bir çoğu hatta sevmediğimiz yaşar nuri bile ''Oruca zorlukla dayananlar üzerine düşen, fidye olarak bir yoksulu doyurmaktır. '' derken siz nasıl olur da böyle bir mana çıkartırsınız anlamış değilim.... Sonra da yazınızın sonunda laf sokmaya çalışmışsınız. ! Aynen size katılıyorum .! Bunun yanında mevzusu olmayan ayetleri bir birlerine ilişkilendirmeye çalışmışsın veya bir kısmını alarak (tamamına bakmayarak) kendinizi haklı gibi göstermişsiniz . Al sana bir çelişki daha kadınların ay hali ile alakalı ayet bakara 222 öncesi ve sonrasına bakarsanız oruçla alakalı değil kadınlarla alakalı münasebetten bahseder . LÜTFEN MÜSLÜMANLARI YOLDAN ÇIKARMAYIN.
Türk
10.06.2017 11:51
?Kim ölür ve üzerinde bir aylık oruç borcu olursa (velisi) her günü için bir fakiri doyursun? buyurulmuştur. (Tirmizî, ?Savm?, 23)
Online Ziyaretçiler