Konuşmasında kadının bir problem olarak algılanmasının iki yüz yıllık geçmişe sahip bir sorunun izdüşümü olduğunu belirten Doç. Dr. Hülya Terzioğlu daha sonra ana hatlarıyla problemin tarihsel arka planını anlattı. Bu çerçevede feminist hareketlerin nasıl ortaya çıkıp temelde felsefe ile dinlerin kadın algısına karşı çıktığına değinen Doç. Terzioğlu buna karşın Osmanlının son döneminde konuyla ilgili bir duyarlılığın oluştuğunu ve Ferid Vecdi Mustafa Sabri Musa Carullah ve Muhammed İkbal gibi İslâm düşünürlerinin kadınla ilgili sorunları tartışan eserler kaleme aldığını söyledi.
Konuyla ilgili zikrettiği tarihsel arka planın akabinde Doç. Terzioğlu bin yıl önce yaşamış ve dönemindeki birçok probleme akıl hikmet ve maslahat merkezli çözümler sunmuş olan İmâm Mâtürîdînin kadınla ilgili görüşlerinde ve söylediklerinde bugünün sorununa dair de bir takım çözümlerin tespit edilebileceğini ifade etti. Mâtürîdînin kadınla ilgili görüşlerini Varoluşsal Açıdan Kadın Psikolojik ve Sosyolojik Açıda Kadın ve Hukukî Açıdan Kadın olmak üzere üç ana başlıkta açıklayacağını belirten Terzioğlu varoluşsal açıdan kadınla ilgili olarak Mâtürîdînin görüşlerinde en dikkat çekici olan hususu şöyle açıkladı:
Mâtürîdî insanoğlunun yaratılış hikayesini anlatırken kendisinden önceki dönem âlimlerinden farklı olarak Âdemin eşinin onun kaburga kemiğinden yaratılması bahsine girmemiştir. Bu konuda onun en önemli açıklaması nefs-i vâhide kavramı hususunda olup o nefs-i vâhideyi kadın ile erkeğin arasındaki yakınlığın kaynağı olarak açıklamaktadır. Ona göre bu kurbiyet de kadın ile erkek arasında tesis edilen huzur ve sekinetin temelini oluşturmaktadır. Erkeğin kadına kavvâm oluşu konusunda da Mâtürîdînin yaptığı açıklamalar bütüncül olarak okunduğunda onun bu kavvâmlığı erkeğin kadına bir derece üstünlüğü değil dünyevî işlerde bir çeşit görev ve sorumluluk tanımlaması olarak gördüğü anlaşılmaktadır.
Psikolojik ve Sosyolojik Açıdan Kadın başlığı altında kadının manevî yönü anneliği Hz. Peygamberin eşleri ve kadınların peygamberlik durumu gibi konuları ele alan Terzioğlu bu çerçevede Mâtürîdînin Hz. Meryem Hz. Yusufa duygularını açık eden kadın ve Sebe melikesi Belkisa dair yaptığı açıklamalarında kadının çalışma ve sosyal hayattaki konumuna dair önemli ilkelerin bulunduğunu söyledi. Hukuki Açıdan Kadın başlığı altında da Doç. Terzioğlu nikah tesettür ve cariyelik gibi konulara değindi.
Son olarak Doç. Terzioğlu Kuranda kadının ve erkeğin sırf cinsiyetlerinden ötürü övülüp yerilmediğini aksine övgü ve yerginin temel sebebinin kişilerin amel ve davranışları olduğunu kişinin iradesi dışında meydana gelen cinsiyetinden ötürü üstünlük sahibi olması ve aşağılanmasının Kuranın ortaya koyduğu düşünceye aykırı olduğunu belirterek konuşmasını bitirdi.
Konuşmanın ardından SAÜ İlahiyat Fakültesi Dekan Yardımcısı Doç. Dr. Osman Güman tarafından Doç. Dr. Hülya Terzioğluna hediye takdim edildi.
Yorum yazarak Medyabar Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Medyabar hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Medyabar editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Medyabar değil haberi geçen ajanstır.
Şimdi oturum açın, her yorumda isim ve e.posta yazma zahmetinden kurtulun. Oturum açmak için bir hesabınız yoksa, oluşturmak için buraya tıklayın.
Yorum yazarak Medyabar Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Medyabar hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Medyabar editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Medyabar değil haberi geçen ajanstır.