Tozlu Cami'nin mimarından açıklama: 'Yapı Osmanlı mimarisi esinlenerek yapılmamıştır'

17 Ağustos 1999 depreminde yıkılan Tozlu Cami, Büyükşehir Belediyesi eski başkanı Aziz Duran döneminde temeli atılmıştı. Tozlu Cami'nin mimarı Muhammet Tarhan Dayal, sosyal medyada deprem öncesi ve sonrası mimari facia olarak lanse edilen Tozlu Cami haberine açıklama gönderdi. Dayal, caminin Osmanlı mimarisi esinlenerek yapılmadığını, Selçuklu dönemine ışık tutan bir çizgi ile yapıldığını belirtti.

Büyütmek için resme tıklayın

Sosyal medyada mimari facia olarak lanse edilen Tozlu Cami hakkında tartışmalar sürüyor. O tartışmalara Tozlu Cami mimarı Muhammet Tarhan Dayal'da katıldı. Dayal, sosyal medyada paylaşılan iki görselin yapının deprem öncesi halinin en iyi şekilde görünüş açısıyla çekilmiş bir fotoğrafla, yapının deprem sonrası yeni ve modern mimari ile tasarlanmış ve uygulanmış halinin fotoğrafı tamamen kötü eleştiri yapılması için seçildiğini belirtti. 

Mimar Dayal, yapının diğer camii benzetmeleri ile aynı kulvar ve otantik anlayışta olmadığını da belirtirken, Caminin Osmanlı mimarisi esinlenerek yapılmadığının altını çizdi.

Tozlu Cami mimarı Muhammet Tarhan Dayal, eleştirilere karşı şu açıklamayı yaptı;

''Basın ve yayın organlarında, özellikle de sosyal medya üzerinden yapılan eleştirilere binaen cevap:
Öncelikle mimari yapıya yani Tozlu Camii’ne ait görsel eşleştirmelerinde seçilen fotoğraflar şunu göstermektedir; kötü diye tabir edeceğimiz bir algı yaratmak... Yapının deprem öncesi halinin en iyi şekilde görünüş açısıyla çekilmiş bir fotoğrafla, yapının deprem sonrası yeni ve modern mimari ile tasarlanmış ve uygulanmış halinin fotoğrafı tamamen kötü eleştiri yapılması için seçilmiştir.

Yeni mimarinin bu platformda yayımlanan fotoğrafı, caminin en arka kısmı ve inşaa hali devam ederken fotoğraflanmıştır. Bu algıyı yaratıp gündem oluşturmak isteyen, araştırmayan, mimarı ile görüşmeyen, tecrübesiz ve sözüm ona her şeyi en iyi bilen zihniyetin kötümser ve yanlı bakış açısı, halkın beğeni oyuna sunulmuştur. Yapının iktidar ile de uzaktan yakından bir alakası yoktur. Yapının diğer camii benzetmeleri ile aynı kulvar ve otantik anlayışta olmadığını da belirtmek isteriz.

Yapı Osmanlı Mimarisi esinlenerek yapılmamıştır.
Milli değerlerimiz ışığında Osmanlı Devleti’nden öncesine kadar giden Türk Milleti’nin maddi ve manevi değerleri korunarak Selçuklu dönemine ışık tutan bir çizgi seçilmiştir.

Camiiler İslam aleminin; Yüce Yaradan ile buluştuğu, Allah ve kul arasında temiz, saf ve koşulsuz sevgi ile bağ kurmasına vesile olan yapılardır. Etraftan insanların geçmesi, gözünüze ışık düşmesi, önünüzden çocuk geçmesi ibadetinize engel oluyor ise dikkatinizin dağılması yapının sorunu değil, ibadet edenin sorunudur.

Teknik açıdan değerlendirecek olursak eğer; Camii; %100 gün ışığını kullanmakta ve güneş enerjisi ile led aydınlatma sistemi sağlamaktadır. İklimlendirmeyi kubbe yapısı ile sürekli aynı derecede muhafaza etmektedir. Kubbe tasarımının, ses sisteminde olumlu yönde, maksimum akustik kalite yarattığını da belirtmek isteriz.
Ses sistemleri bozulsa, elektrikler kesilse aydınlıktan, sıcaktan ve soğuktan şikayet eden cemaatin eleştirisi acaba ne yönde olacaktır?

Tüm cemaatin her noktayı ve camiinin kalbi olan mihrabı aynı derecede görebileceği, kadınlarımız ve çocuklarımızın erkek cemaati ile karşılaşmadan, Allah katında her kulun eşit olduğu anlayışı ile ayrı bölümde olmalarına rağmen aynı ambiyansı görmeleri ve ibadetlerinin aynı koşullarda olması hedeflenmiştir.

Bir diğer husus şudur; Camii’nin sağlık polikliniği, çarşısı, kütüphanesi, fiziksel engelli vatandaşlarımız için kolaylık sağlayacak sistemleri, girişte geniş alanı bulunurken, eşleştirme yapılan fotoğrafta tuvalet kısmının cephesi neden bu haberi yaratacak sosyal medya hesabında seçilmiştir?
İslam sevgi dinidir, bu anlayışta yapıyı değerlendirmenizi, tüm sevgi dolu hislerimiz ile tekrardan göze almanızı rica ederiz. Bahsi geçen hesabın algı yaratarak linç girişiminde bulunması nedeni ile de sorumlu sosyal medya hesabına dair yargıda hesap sorulacağı hakkımız saklıdır. İnsanların ibadeti bir kenara bırakıp, dini bir yapının şekli ile gündem oluşturması bizi derinden üzmüştür.

Yapı koruma kurulundan tescilli olduğu için tüm insanlık için birinci derecede koruma altındadır.
İbadet ettiğimiz her yer gibi...''



# çocuk
# TOZLU CAMİ İLE İLİŞKİLİ:

03 Ara 2020 - 15:08 - Güncel --- Okunma

medyabar.com son bir ayda 3.077.915 kez ziyaret edildi.


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Medyabar Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Medyabar hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Medyabar editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Medyabar değil haberi geçen ajanstır.

30

Ada da - Sayın; DANYAL ben de istanbulda bir inşaat firmasında 27 yıl dir çalışmaktayım ve hep yurt dışı projelerinde ( azarbeycan kazakistan kırgısiztan tataristan gibi eski sscb ülkeleri ve makedonya yunanistan romanya macaristan bulgaristan gibi ) ulkelerde çalıştım. Sizin bu açıklamaları anlayabilmeleri için sadece bu mimariye bakip yorum yapanları lütfen kaale alıp kendinizi uzmeyin. Sizin açıklamanızdan da anlam çıkaracaklarını sanmıyorum. Iyi günler.....

Yanıtla . 2Beğen . 1Beğenme 04 Aralık 14:38
26

Baskonus54 - çok kötü kardeşim, hatta çok çok kötü...

beğenmiyorum, kim ne derse desin, şehrin simgesiydi eskiden, ona benzer altı iş hanı gibi yapılsaydı, yüksekte dursaydı ne güzel olurdu, ama yok bu denişik mimar denişik yapmış... o zamanda rahmetli beğenmiş teyit vermiş, ama kötü, bildiğin kötü ötüsü kötü

Yanıtla . 0Beğen . 3Beğenme 04 Aralık 09:46
28

Emre - @Baskonus54 26 nolu yoruma cevabı: Kuru kuruya kötü demek nedir? Hangi yönü kötü? Sizin mimari, estetik, cami yapıları, Osmanlı yapıları, Selçuklu yapıları, erken ve geç dönem cumhuriyet yapıları hakkında bir bilginiz, herhangi bir eğitiminiz, onu da geçtim bir araştırmanın, yahu onu bile geçtim bir küçücük paragraf okumuşluğunuz var mı? Arşivinde yapı kayıt belgesi bulunduranların uzak durması gereken, imar barışına ses çıkarmayan herkesin tamamen susması gereken, ve bu işin eğitimini almış duayenlerinin dinlenmesi gereken bir konuda kendinizi yorum yapma hakkında görmenize sebep olan durum nedir hemşehrim?

Yanıtla . 3Beğen . 1Beğenme 04 Aralık 12:59
25

Sakaryalı Akıncı - cevap beklenen yerden tam olarak açık bir şekilde cevap geldi herkes anlamıştır umarım cevabı

Yanıtla . 4Beğen . 0Beğenme 04 Aralık 09:09
24

kk54 - Bence gayet estetik ve şık görünüyor eline sağlık üstat , ama birşeyi unutmuşssun dışına birazcık altın kaplamalı varaklar vs koysaydın kimse eleştirmezdi biliyorsun bu sıralar altın varaklı şeyler bayılıyorlar :D:D

Yanıtla . 2Beğen . 1Beğenme 04 Aralık 09:01
23

Tozlu Camii Şerifi - Tarihi tozlu camii diyince burası neden gelmiyor?aklımızda kalan 99 öncesi yapılan sehrin en büyük iki minareli camii idi.. simdi ise yoldan geçenlerin farketmedigi içindekilerin dışarıyı seyrettigi bir yer. Selçuklu mimarisinden esinlenmiş demek 700 yıllık koca Osmanlı mimarisini atlamak neyi ispatlamak ki enerji derken Isınmaya guneslenmeye mi geliyor cemaat yada 5 dk namaz kılmaya mi bu zamana kadar üşümemis insanları senin güneş enerjin ne kadar ısıttı cemaatin içi soğudu....

Yanıtla . 1Beğen . 1Beğenme 04 Aralık 08:22
17

Mühendis Gözüyle - Tarihi uzun çarşıyla özdeşleşmiş tozlu camiiye tarihi misyonuna uygunbir yapı çıkartılabilirdi, ama bir yapı çevresiyle ve kullanımıyla ilgili ancak bu kadar uzak alakasız yapı tasarlanabilirdi, size bu mimarlık diplomasını nerden almışsınız bilmiyorum ama buna onay verende de bir o kadar sorumlu, bir mühendis olarak buranın aslına döndürmek sakaryanın boynun borcudur, masrafın bir kısmınıda bu hale getirenlerden alınması şartıyla...

Yanıtla . 8Beğen . 6Beğenme 03 Aralık 22:58
16

İlhan Sağlam - Cami mimarisinin simgesel birtakım özellikleri dönemlerin yapım teknolojileriyle alakalıdır.Bugün modern mimaride uzay kafes sistemde bile cami inşa edilmesinde bir sakınca yoktur.Üstad çarşıyıda esnafıda gözetmiş camiden öte fonksyonel bir külliye tasarlamış.Saygı duyuyoruz.

Yanıtla . 7Beğen . 4Beğenme 03 Aralık 22:33
15

Tepe - tekrardan bire bir aynısı yapılsaydı çok daha iyi olurdu.

Yanıtla . 4Beğen . 1Beğenme 03 Aralık 22:23
14

Tasarımcı - Kaçınız giderek namaz kıldı..

Kaçınız mimari tasarımdan bakış açısından anlarsınız..

( Mimar Sinan yıllar öncesinde kalmış yüzlerce eser kazandırmış bakış açısına tasarımlarına hayran kalınacak nadirlikte tir )

Şimdimi aklınıza geldi tüüü kaka demek zaman ın da neden sesiniz çıkmadı..

hepiniz alışmışsınız soğuktan kıçınızın donduğu cami tasarımlarına..

İçeri giriyorsun yazın ayrı serin kışın ayrı sıcak

Kısaca yapanın emeğine sağlık...

Yanıtla . 10Beğen . 3Beğenme 03 Aralık 22:20
12

Anadolu - Irem Dayala cevap: Babani ve eserini savunman anlaşılabilir bir duygu, ancak bunu yaparken Mimar Sinan gibi bir değere ve eserlerine çamur atman ve 500 yıllık bilmedigin bir gecmisi haddini aşarak yorumlaman sana bir şey kazandırmaz.

Yanıtla . 9Beğen . 4Beğenme 03 Aralık 20:39
22

Blgc - @Anadolu 12 nolu yoruma cevabı: Güzel olsun diye yapılmış ama görsel tasarım olmamış

Yanıtla . 3Beğen . 0Beğenme 04 Aralık 01:49
18

İrem DAYAL - @Anadolu 12 nolu yoruma cevabı: Siz yazılan yorumu anlamayacak kadar kör bir kalbe ve zihne sahipsiniz. Her şey değişir değerler de değişir. Mimar Sinan da bir mimardı. Babam da bir mimar ve gelecek nesillerde de mimarlar yetişecek. Mimar Sinan oryantalizmi benimsemiştir. Bunu beğenip beğenmemek kişinin hür iradesidir ki ben beğenmiyorum ya da Mimar Sinan kötüdür demedim. Mimar Sinan’dan başka “Türk” mimar tanıyor musunuz Osmanlı ve öncesi Türk milletine dair? Tarihi yapılar korunmalıdır, yapılan yeni yapılar ise tarihten günümüze gelen anlayışta olmak zorunda değildir. Mimar Sinan da kendi öz kültüründen esinlenmiş ve ustaları ile çalışmıştır. Siz şimdi osmanlı tokadı falan mı attınız bana?

Yazılanı “kötü yorum yapmalıyım” algısı ile okuyup burada gösteri yapmanıza gerek yok. Ha kimseyi koruduğum da yok, işkembeden yorum yapmayın, gidin, gezin, görün, bakın eleştirdiğiniz kadar takdir edeceğiniz yanları da yazın cesaretiniz var ise. Babam diye söylemiyorum demek isterdim ama babam diye söylüyorum, Türkiye’de mimari eğitimini en usta ellerden almış, ekosistemi gözeterek tasarımlar yapmış, işinin ehli bir insandır, ne mutlu bana, çok şanslıyım. Bu arada Mimar Sinan mezunudur bilgin olsun.

Yanıtla . 6Beğen . 2Beğenme 03 Aralık 23:02
10

Zeki - Deprem yaklaştı.rabbim kalplerin içindekileri bilir.bana göre ticarethane.ve günümüz din anlayışını çok iyi temsil ediyor.

Yanıtla . 2Beğen . 0Beğenme 03 Aralık 20:04
06

54sakaryakli - Geçen günlerde Adapazarı'nda ilk kez gelen bir misafirim için tozlu camiini adres olarak tarif ettim.geldigi yerde cami olmadığını düşünerek en yakın cami olan ağa camiinin önüne gitmiş.oradan aradı bı cami var burda ama adı başka dedi.yani tozlu camii adres olarak vermeyin dışarıdan gelen biri camiye benzetemiyor

Yanıtla . 12Beğen . 7Beğenme 03 Aralık 17:54
29

Emre - @54sakaryakli 06 nolu yoruma cevabı: İslam yapılarını yarımküre kubbeden ibaret sananları kabeye de yönlendirmeyiniz o zaman, kıble arayışınızda başarılar dilerim

Yanıtla . 1Beğen . 0Beğenme 04 Aralık 13:03
05

Güneş - sakaryaya ilk taşındığım yıl, tozlu camisi karşısı diye adres verdiler, sora sora gideceğim yeri buldum. gittiğim yerde de cami karşısı demiştiniz camiyi göremedim demiştim. mimar değilim değerlendirmek haddime düşmez ama sakaryalı olmayan birine tozlu camiye göre yol tarif etmeyin

Yanıtla . 10Beğen . 6Beğenme 03 Aralık 17:32
04

Uzman - Selçuklunun Konya ve Kayseri'de çok eserini gördüm bununl hiç alakası yok bu yapı camiden çok kilise ye benziyor değişik marjinal görüntü yapmak isterken asıldan uzaklaşılmış. mimar acemi galiba sanırım ilk defa burada çalışmış. insan biraz gezer görür araştırır yazık oraya harcanan paraya

Yanıtla . 10Beğen . 8Beğenme 03 Aralık 17:23
31

serdengeçti - @Uzman 04 nolu yoruma cevabı: Babanızla tartışmayı yeğlerim muhatabım değilsiniz

Yanıtla . 0Beğen . 0Beğenme 09 Aralık 23:19
19

İrem DAYAL - @Uzman 04 nolu yoruma cevabı: Böyle yorumların ucu çok açık değil değil mi Medyabar? Demek kızısın gibi aşağılayıcı cinsiyet gözeden, sözde, özde gibi tehditvari kelimeler? Beyefendi evladıyım, kızıyım, doğasıyım, arkadaşıyım sorun mu var, derdin mi var?

Yanıtla . 1Beğen . 1Beğenme 03 Aralık 23:06
13

Metiner - @Uzman 04 nolu yoruma cevabı: demek o sözde mimar, özde müteahhit in KIzIsIn...

Yanıtla . 1Beğen . 3Beğenme 03 Aralık 21:20
09

İrem DAYAL - @Uzman 04 nolu yoruma cevabı: Ben sizin ablanız değilim beyefendi.

Mimar Muhammet Tarhan Dayal’ın kızı İrem DAYAL’ım. Lütfen Türk ve İslam tarihini araştırınız, okuyunuz ve lütfen düzgün bir dil kullanınız.

Yanıtla . 3Beğen . 1Beğenme 03 Aralık 19:41
08

Adalı 54 - @Uzman 04 nolu yoruma cevabı: Ozaman ben diyeyim ablacım.Mimar arkadaş güzel bir işhanı yapmış.Aman sakın başka işhanı yapmasin

Yanıtla . 2Beğen . 2Beğenme 03 Aralık 18:50
07

İrem DAYAL - @Uzman 04 nolu yoruma cevabı: Mimar, MSÜDGSA mezunudur. Mimar’ın açıklama yaptığı gibi esinlenmedir. “Selçuklu Mimarisidir”denmemiştir. Ne güzel ya, oldu olacak acemiden öte mimar falan değildir de deyin... Ayrıca kubbe ve oryantal çizgi arap mimarisidir, Mimar Sinan da kendi geçmiş soyundan esinlenerek kilise algısını yuvarlatarak oryantal bir şekilde sunmuştur. Acemisiniz galiba?

Yanıtla . 6Beğen . 5Beğenme 03 Aralık 18:24
03

Yüksel Songur - Öğle bir arsaya yapılabilecek en kötü proje camii yapılırken içerisinde namaz kılacak kişi sayısı hesap edilerek en büyük proje uygulanabilirdi ayrıca yer itibarıyla alt katına alış veriş için dükkanlar yapılabilirdi yapıldı fakat çok az sayıda ayrıca camii yapılırken sade bir proje gösteriş için proje yapılmamalı baksınlar mimar Sinan ın yaptığı camii ve medteselete gösteriş varmı

Yanıtla . 12Beğen . 2Beğenme 03 Aralık 16:53
02

Doğrucudavut - Ne Osmanlı ne de Selçuklu mimarisi ile alakası yok. Bu tamamen çağdaş bir bina. Cami demekte gelmiyor açıkçası bildiğin iş merkezi. Bir zamanların modası sözüm ona dinler arası diyalog cinsinden bir yapıt. Minaresi bunun en belirgin özelliği değil mi. Çan kulesine benzemiyor mu. Hilal'i delip geçen kule ucu da cabası. Dünyada örneği olmayan bir hilal konmuş resmen.

Yanıtla . 17Beğen . 3Beğenme 03 Aralık 16:38
27

aynen - @Doğrucudavut 02 nolu yoruma cevabı: aynen dinler arası diyaloğcu tarzı

Yanıtla . 0Beğen . 0Beğenme 04 Aralık 11:12
01

Vatandaş - Bu camiye baştan itibaren ısınamadım. Cami tasarımı bellidir. Bu yapı başka bir şey olsa kabul edilebilirdi. Camii için gereken tasarımı karşılamıyor. O dönem nasıl izin vermişler böyle bir ucube tasarıma anlamak mümkün değildir.

Yanıtla . 10Beğen . 5Beğenme 03 Aralık 16:36



Anket Sakarya'ya hayvanat bahçesi yapılsın mı yapılmasın mı?